Stage week 3&4

28 mei 2018 - Iloilo City, Filipijnen

Hallo lieve lezer,

Alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven dus laat ik maar iets vertellen over de 3&4 week van stage!

Maandag 14 mei;

Toen zijn Ciel en ik terug gekomen uit het ziekenhuis in Ilo Ilo City.

Dinsdag 15 mei;

Vandaag ben ik alleen naar stage in het Health Centre hier in Miagao gegaan omdat Ciel nog niet fit genoeg was. Het was wel even wennen om alleen naar stage te gaan maar ik heb mezelf kunnen redden.

Woendag 16 mei;

Vandaag weer een dag alleen in het Health Centre. Vandaag was het best rustig. Ik heb intracutaan een tetanus test gedaan bij een meneer die gevallen was. Bij een tetanus test zetten ze onderhuid een klein deel van de vloeistof om te kijken of iemand allergisch is voor de vloeistof. Was wel gaaf om te doen. In het Health Centre zetten ze heel veel intramusculaire (in de spier) injecties, maar deze mogen wij niet zetten omdat deze gegeven wordt met een holle naald. Als je jezelf prikt aan deze naald dan heb je kans op het overdragen van een ziekte dus vandaar dat we deze niet mogen zetten. De intracutane injecties mogen we wel geven. De hele middag was het heel erg rustig tot 15:00 uur (half uur voor het einde van mijn dienst).. Om 15:00 uur kwam er een man binnen die een ongeluk had gehad met de motor en hierbij frontaal op een jeepney was geklapt. De man had meerdere breuken, wonden en een open been fractuur. Alle verpleegkundige en doktoren kwamen naar de man toe en omdat ik niet kan verstaan wat ze zeggen heb ik alleen geobserveerd. De man zijn rechterbeen was bijna totaal verbrijsend. Gaaf maar wel heftig om te zien. Omdat ze in de Health Centre niet zulke goede zorg kunnen bieden als in het ziekenhuis is de man per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ik zal jullie de foto’s besparen van de breuken.

Donderdag 17 mei;

Mijn laatste dag in het Health Centre alweer. Helaas nog steeds zonder Ciel. De verpleegkundige vertelde dat de man van gisteren was overleden aan waarschijnlijk een inwendige bloeding. Hij is in de ambulance overleden. In de ochtend kwamen er 3 mensen binnen met flinke schaafwonden. Ze waren gevallen met de motor. Omdat het voor mij moeilijk is om te verstaan wat ze zeggen en wat er aan de hand is observeer ik het grootste deel van de tijd en probeer ik waar mogelijk te helpen. ‘S middags was het erg rustig en heb ik alleen gezien hoe ze een infuus prikken, heb ik hechtingen verwijderd, gezien hoe ze een man katheriseren en de bloeddruk op gemeten bij verschillende mensen die binnen kwamen. In tussen tijd probeer ik in mijn beste engels een praatje te maken met de verpleegkundige, artsen en soms de patiënten (als ze engels spreken je begrijpen). Aan het einde van de middag kwam Ciel nog even kijken, er was toen net een vrouw binnen gebracht die gevallen was van de motor en verschillende schaafwonden had waaronder op het voorhoofd. In het voorhoofd zaten 2 steentjes die er uit gehaald moesten worden maar dit ging vrij lastig.

Vrijdag 18 mei;

Vandaag was Sanne’s verjaardag en dat moesten we natuurlijk vieren! Iedereen was laat wakker dus zijn we gaan bruchen bij een lekker wafeltentje hier in de stad. Daarna zijn Stefanie, Anne-Fleur en Ciel met een smoesje terug naar het huis gegaan om een suprise party te organiseren voor Sanne. De rest ging mee naar de GarinFarm in San Joaquin, een stadje verder op. Bij de Farm konden we genieten van prachtig uitzicht vanaf de bergen. Er was ook een trap van 465 treden die we helemaal zijn opgeklommen. Hierbij ging je naar de Hemel. Onderweg waren verschillende bijbelse gebeurtenissen te zien van Jezus. Eenmaal boven aan was het uitzicht nog mooier, de hele weg naar Jezus was voor mij allemaal wat overdreven. Op de terugweg naar huis kregen we een appje dat we Sanne nog even bezig moesten houden dus zijn we naar de supermarkt gegaan en hebben we daar nog 20 minuten rond gelopen en naar allemaal onzin producten gekeken om tijd te rekken. Eenmaal thuis was Sanne compleet verrast en hebben we de hele avond feest gevierd met heerlijk eten. Onze Filipijnse vrienden waren ook uitgenodigd en hebben volgens mij ook een gezellige avond gehad met Hollandse gezelligheid!

Zaterdag 19 mei;

Vandaag zijn we gaan zwemmen en hebben we s’avonds met zijn alle naar de royal wedding zitten kijken.

Zondag 20 mei;

Vandaag zijn we naar Ilo Ilo City gegaan om te pinnen, te shoppen en lekker te eten. Dit weekend hebben we lekker rustig aan gedaan.

Maandag 21 mei;

Vandaag de eerste dag in het Guimbal Hospital. Guimbal is 20 minuten gelegen van Miagao. Ik heb deze 2 weken samen met Ciel (die zich weer helemaal fit voelt!), Stefanie en eigelijk ook Marcel, maar die was ziek, stage. Maandag was een rustige dag waarbij we alleen s’ochtends 2 operaties hadden gezien. Bij een operatie werd er een abces verwijderd van een voet en bij de andere operatie werd er necrotisch weefsel verwijderd van een been omdat deze eerder was verbrand. ‘S middags hebben we in onze scrubsuits zitten wachten op een bevalling, helaas was deze er vandaag niet.

Dinsdag 22 mei;

Vandaag hebben we 4 operaties gezien die aan de lopende band in de ochtend door gingen. De eerste was een staar operatie waarbij ze een nieuwe lens plaatste in het oog, dit is allemaal microscopische werk en best gaaf om te zien. De 2e operatie was een hernia operatie van de lies. De 3e operatie was een mastitis operatie (borstontsteking) waarbij ze een abces uit de borst hebben verwijderd. Bij de 4e operatie werden er resten van de placenta verwijderd uit de baarmoeder. Toen we van de operatie kamers afkwamen en net wat aan het eten en drinken waren kwam de eerste vrouw voor een bevalling binnen! Ja eindelijk onze eerste bevalling zien. Het was een hele snelle bevalling want het kindje was binnen 10 minuten na volledige ontsluiting al geboren. Super gaaf om te zien! Het was een prachtig mooi klein mensje. Verliefd. De vrouwen hier geven geen krimp tijdens de bevalling, heel appart aangezien ik alleen maar geschreeuw gewend ben van televisie. De vrouwen wordt hier verteld dat ze stil moeten zijn om energie te besparen.

Woensdag 23 mei;

Vandaag helaas geen bevallingen of operaties gezien. We hebben we vandaag 2 besnijdenissen gezien. De jongens waren 12 en 13 jaar oud, dit is de gebruikelijke leeftijd voor jongens om hier besneden te worden. Een besnijdenis voeren ze hier uit in verband met de hygiëne, als jongens niet besneden zijn worden ze gepest door mede leeftijdsgenoten, best gek eigelijk. Het was best wel heftig om de eerste besnijdenis te zien, het was heel anders dan dat ik gedacht had. De jongentjes geven geen krimp hier met het geven van de plaatselijke verdoving. Verder hebben we vandaag eigelijk grote deels op de spoedeisende hulp gestaan en zijn we op de kinder afdeling langs geweest. Op de spoedeisende hulp hebben we ook nog een vrouw gezien met een diabetische wond die behandelt werd.

Donderdag 24 mei;

Vandaag hebben we maar liefst 2 bevallingen gezien! Dit allemaal aan het einde van onze dienst. In de ochtend kwam er een vrouw met 5 cm ontsluiting binnen, Ciel en Stefanie wilde heel erg graag helpen met een bevalling en we kunnen dan ook wel zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan om een bevalling die dag te mogen zien. Ze hebben met de zwangere vrouw wee opwekkende oefeningen gedaan en om half 3 was het eindelijk zo ver en was de vrouw klaar om te bevallen. Een prachtige bevalling en er was een prachtig klein meisje geboren. De vrouw was nog maar net bevallen en verder verzorgt toen er een telefoontje binnen kwam dat er nog een vrouw direct naar de bevallingskamer kwam. Deze mevrouw was iets te laat van huis vertrokken naar het ziekenhuis waardoor er heel erg snel gehandeld moest worden. De eerste vrouw die net was bevallen moest van de tafel af en de volgende was alweer onderweg. De eerste vrouw maakte het goed en ik heb haar een vertrouwd en met een goed gevoel terug laten gaan naar de post partum (na de geboorte) afdeling. De tweede vrouw die binnen kwam had het wel heel erg spannend gemaakt. Het hoofdje was al zichtbaar toen ze net 1 seconde op de tafel lag namelijk. De baby moest heel snel geboren worden omdat het zuurstof gebrek had, het kindje kwam dan ook een beetje blauw ter wereld maar naar 1 minuut begon de baby gelukkig te huilen. Hier noemde ze het een “streeth” bevalling, omdat de baby onderweg al bijna geboren was. Na onze stage zijn we naar Ilo Ilo City gegaan om te pinnen en te eten. Dit werd alleen iets later dan gepland omdat er 2 bevallingen tussendoor kwamen.

Vrijdag 25 mei;

5 uur de wekker gaat. Pff en dat terwijl we niet eens dienst hebben. Ik was al snel genoeg wakker toen ik uit het raam keek, WAUW, wat een mooie zonsopkomt! Vandaag gingen we met de bus naar Antique, een provincie boven Miagao, een busritje van 5 uur. Aangekomen na een prachtige busrit met zo ontzettend mooi uitzicht, dachten we dat we gearriveerd waren op onze slaap locatie voor de avond, maar nee. We moesten nog met de motor de bergen in.. Ik dacht een motor, euhmmm. Na 10 minuten wachten kwamen er 8 motoren/scooters aangereden. Dus ik heb de meest betrouwbare bestuurder met ook nog eens een mooie motor uitgezocht en achterop gestapt, spannend. Maar wat was dit gaaf zeg, prachtig uitzicht, de wind door de haren en ook nog is achterop een motor. Helemaal happy kwamen we aan op onze slaapplek voor de avond. We gingen slapen in een bamboehuisje aan de rivier, iets anders dan we ons hadden voorgesteld maar het was prachtig en zover het kon goed geslapen. Voor het slapen gaan zijn we nog in een grote soeppan geweest, nu denken jullie vast: een soeppan?!  Ja een soeppan, een grote ijzere pan gevuld met heerlijk warm water, zout en een soort van ecaliptus bladeren. Heerlijk genoten hebben we, het was best romantisch want de stroom was uitgevallen waardoor ze allemaal kaarstjes aan hadden gedaan zodat we nog iets konden zien.

Zaterdag 26 mei;

Wakker worden door het licht dat naar binnen komt in het bamboehuis vond ik helemaal niet erg op deze lokatie. Kleren aangetrokken en mijn slippers aangeschoven en naar de rivier die op 10 meter afstand lopen gelegen was. Heerlijk pootje baden en wakker worden in het zonnetje, terwijl ik op een steen zat. Genieten! Vandaag ben ik samen met Stefanie nog verder omhoog gegaan in de bergen om de waterval te bekijken en te beklimmen. En raad eens hoe we omhoog zijn gegaan de bergen in? Ja op een motor, alleen deze keer was er maar 1 motor en wij waren met zijn 2e, euhm moesten we nu met zn 2e achterop die motor gaan zitten. Ja zeker, en daar gingen we hoor, met zn 3e op z’n kleine motor de bergen in. Vanaf het beginpunt hebben we 30/40 minuten samen met een gids de bergen beklommen om de watervallen te zien. De gids vertelde dat er 7 watervallen waren waarvan er 3 te bereiken waren. Super mooi! ‘S middags om 1 uur hebben we de bus weer terug naar huis gepakt en heb ik de gehele 5 uur heerlijk genoten van het prachtige uitzicht.

Zondag 27 mei;

Vandaag zijn we naar een waterpark geweest en hebben we het rustig aan gedaan! Een heerlijk weekend gehad na een leuke eerste week in het ziekenhuis!

Vandaag (maandag) is mijn 5e week van stage alweer begonnen, jeetje wat gaat de tijd snel. Ik geniet nog steeds met volle teugen en kijk af en toe mijn ogen uit. Geweldig om als verpleegkundige student dit hier te mogen mee maken, zo aan de andere kant van de wereld!

Groetjes en tot volgende week!

1. Petra Veend:
    Geweldig Daphne!
  2. Arnold:
    28 mei 2018
    Wat een leuke stage heb jij zeg👍👍Genieten👍
  3. Inge:
    Lekker bezig Daphne!
  4. Jacqueline:
    28 mei 2018
    Leuk om te lezen!!! En ja wat gaat de tijd snel!! Geniet ervan
  5. Oma nijsse:
    28 mei 2018
    Mooie foto's, leuke verhalen en blijf genieten!y
  6. Colin:
    28 mei 2018
    Gaaf!! Leuke verhalen. Mooi avontuur! !
  7. Anke:
    29 mei 2018
    Super!
  8. Groetjes Antje.:
    29 mei 2018
    Een heel mooi verslag van alle dagen.
    Je ziet ook nog veel van het land.
    Blijf genieten.
  9. Gerriëtte:
    31 mei 2018
    Wauw wat een mooie en bijzondere belevenissen !
  10. Shirley:
    5 juni 2018
    Wauwww wat een mooie en gave gebeurtenissen! Ben trots op je❣️