Daar zijn we dan!

1 mei 2018 - Iloilo City, Filipijnen

Hallo lieve lezers,

Ik weet niet waar ik moet beginnen. We hebben afgelopen week zoveel gezien en gedaan. Na onze vlucht van 16 uur zijn we eindelijk geland op Manila. WoW, ik heb wel even een cultuurshock gehad hier hoor. De warmte, de cultuur, de drukte in de stad, echt wow. Hier is het tussen de 30 en 36 graden, dus dat is even wennen geweest de eerste paar dagen. In Manila, de hoofdstad van de Filipijnen, is het verkeer echt super druk! Hier is het echt toeteren en je auto ertussen drukken! De eerste nacht in de Filipijnen hebben we geslapen in een hotel in Manila. We hebben weinig geslapen omdat iedereen een jetlag had door het tijdsverschil van 6 uur.

De volgende dag zijn we verder gevlogen naar Ilo Ilo City. Na een vlucht van 1 uur werden door onze stagebegeleidster/gids Janice opgehaald. We werden warm onthaald door Janice, haar broer, dochter, zus en zwager. Na kennis te hebben gemaakt gingen we naar ons vervoersmiddel voor die dag. Een Jeepey! Een Jeepey is een open bus. Onderweg kwamen we veel tricycles en jeepey's tegen, iedereen toeterde of zwaaide naar ons. Na 1,5 uur rijden waren we bij onze eerste tussenstop; de shoppingmall, hier hebben we de nodige boodschappen en overige spulletjes gehaald. Toen we de shoppingmall uitkwamen was het al donker, hier is het om 18:30 al pikke donker. Nu konden we eindelijk op naar ons Boardinghouse in Miagao. Aangekomen bij ons huisje, het huisje is erg comfortabel en ik denk dat ik hier prima kan vertoeven voor de aankomende 10 weken.

De eerste week was erg druk en we hebben veel mensen ontmoet. Waaronder de burgermeester, de vice-burgermeester en andere inwoners van Miagao. De vice-burgermeester, heeft ons met zijn pick-up truck verschillende delen van de stad laten zien, waaronder een fabriekje waar ze stoffen weven, zijn boerderij en een klein dorpje. Op de boerderij hebben we kokosnoot gedronken en gegeten, deze kwam net uit de boom. Verder hebben we in de afgelopen week; een Fiësta gevierd, het strand bezocht, gezwommen in de zee, bij onze stage plekken wezen kijken, bij Janice thuis gegeten, karaokeavond gehouden en in jeepey's en tricycles gereden. Tijdens een Fiësta komen er in een dorpje allemaal vrienden en familie samen om met z'n alle te eten. Wij waren ook uitgenodigd en Janice nam ons mee, we hebben in 3 verschillende huizen heerlijk gegeten en mensen ontmoet. In Nederland kennen we dit niet en kijkt iedereen je gek aan als je ineens iemands huis binnen loopt om te komen eten. De gastvrijheid van de mensen hier is veel groter en ze willen allemaal met je praten en foto's nemen. In de afgelopen weken ben ik dan ook met zo veel mensen op de foto geweest, zelfs als ik ze niet kenden.

Morgen beginnen we met onze eerste stage dag, hier gaan we ons oriënteren in de hgehandicaptenzorg? we gaan naar de dichting Help Filipino Childeren, deze stichting is opgezet door de zus van Janice die in Nederland woont. Ik heb er super veel zin in en ben benieuwd wat ik allemaal ga tegen komen de aankomende stage weken. Afgelopen week heb ik het al erg naar m'n zin gehad!

Tot de volgende keer,

3. Petra Veend:
    Wat een enthousiasme! Leuk om te lezen Daphne! Veel plezier en succes
  4. Groetjes Antje.:
    1 mei 2018
    Veel succes op de stage.Geniet van alles wandt je maak het misschien maar een keer mee.xxx
  5. Anne-Marie:
    1 mei 2018
    Leuk verhaal om te lezen. Veel succes daar en veel plezier
  6. José:
    2 mei 2018
    Mooi om het zo te kunnen lezen.
    Geniet van alles en succes met je eerste stagedag.
  7. Gerriëtte:
    2 mei 2018
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad Daphne & dat je zo enthousiast bent! Hopelijk krijg je een mooie tijd daar ;).
  8. Corrie:
    11 mei 2018
    Mooi verhaal Daphne. Leuk ok te lezen

Een hele fijne tijd en succes met je stage.